Egész pontos és minden iskolára kiterjedő visszajelzésünk még nincs, de hangulatjelentések, jelzéseink vannak. Ha időben észrevesszük a hibákat, ha ötletet kapunk mások próbálkozásaiból, hasznos ezekről tudni.

A hit és erkölcstan órák kapcsán mindenütt már az első héten ott voltunk az iskolákban. Első és ötödik osztályban.

– Volt olyan iskola, ahol az előzetes megbeszélések értelmében el lehetett kezdeni a munkát. Volt terem, gyermek, sőt hittankönyv is a gyermekek „tankönyvcsomagjában”.

– Volt iskola, ahol a hitoktató és a gyermekek is egymásra találtak, volt terem, időpont, csak a könyvek nem érkeztek meg. Ennek indokaként késést jelzett a tankönyvellátó, más helyen más utat javasoltak – most –  a könyvbeszerzésre. Néhány helyen az is kiderült, hogy az iskola visszavonta az először felvállalt tankönyvrendelést.

– Volt olyan iskola, ahol a korábbi megbeszéléshez viszonyítva változott a helyzet: például csak egy teremet és időpontot tud adni az iskola, 2-3 évfolyamon vonják össze a hittanosokat. Ez katolikus vonatkozásban 28-32 létszámot is jelentene. A hitoktató arra hivatkozott, hogy osztályonként megfelelő létszámúak a beiratkozottak / 10 fölöttiek voltak/ – kéri, az osztályonkénti külön hittan lehetőségét. A többi felekezetnek az összevont lehetőség biztosított megfelelő létszámot. Az „alkudozásban” felajánlotta a hitoktató, hogy hitoktatót mi adunk, helyet/tantermet az iskola adjon. Több iskolában ez a helyzet jól megoldódott.

–  Volt olyan iskola, ahol a hitoktató diplomáját kérte az igazgató, miután a tankönyvhiánynál kiderült, hogy meg sem rendelték.

– Volt olyan iskola, ahol nem volt még órarend a kezdéskor, és a hitoktatóval együtt álltak készenlétben, hogy mikor lehet tanítani.

– Volt nem egy olyan hitoktatónk, akinek egyik iskolájában rendben ment minden, a másikban küszködni kellett. Ennek az egyenlőtlenségnek a megtapasztalása éppen azt mutatta számukra, hogy létezik jó megoldás, csak meg kell keresni-találni.

AZ MINDENKÉPPEN LÁTSZÓDOTT, HOGY AHOL JÓINDULATTAL, EGYÜTTMŰKÖDÉSRE KÉSZEN ÁLLTAK HOZZA A BEINDULÁS NEHÉZSÉGEINEK MEGOLDÁSÁHOZ, OTT TALÁLTAK IS MEGOLDÁST A RÉSZLETES SZABÁLYOZÁS HIÁNYOSSÁGAI ELLENÉRE IS.

Az első és ötödik osztályosok kivételével a többi iskolásnak szabadon választható, hogy jár-e hittanra vagy sem, és általában a tanórán kívüli időben vannak a hittanórák. Többnyire sikerül az iskolákban tartani ezeket az órákat is, ott más a helyzet, ahol nincs iskola. Ezeknek a fakultatív hittanoknak a szervezési ideje most van. Most van a harc a megfelelő időpontokért a szakkörök, zeneiskola, edzések és a hittan között. Eddigi jelzéseink alapján több a jelentkező – talán a felmenőrendszerben bevezetendő hit-és erkölcstan elkezdi szemléletmódosító hatását. Talán az is segíti a fakultatív hittan szervezését, hogy délután 4-ig az iskolában kell lenniük a gyerekeknek.

A FAKULTATÍV HITTAN SZERVEZÉSE MÉG ELŐTTÜNK ÁLL, DE IDE IS NAGYON IGAZ, HOGY JÓSZÁNDÉKKAL, EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉGGEL MINDENRE JÓ MEGOLDÁST LEHET TALÁLNI.

Antal Ilona

 

Comments are closed.



Ugrás az oldal tetejére »